Emotie

Blogboek
'Jouw weg naar geluk'

Reis je met mij mee?

Emotie

Waar ligt je passie en wat wil je echt bereiken? Wat is het doel waar je voor gaat en welke kant kies je voor jouw levenspad? Leuke vragen om over te filosoferen. Inmiddels heb ik al een aantal reacties mogen ontvangen over deze website en het mooie is dat het allemaal reacties zijn waarbij de website op een andere manier geïnterpreteerd wordt. Ik denk dat ik dat ook wel herken als ik aan het schrijven ben voor deze website, het is niet altijd duidelijk waar een tekst heen gaat als ik er aan begin.

Hoe de website geïnterpreteerd wordt maakt mij niet uit, daar is de opzet ook naar, maar ik vind het wel belangrijk dat je weet dat alle voorbeelden, tips en weetjes heel normaal zijn. Geen technisch vernuft en geen ondefinieerbare spirituele dingen. Zelfs niet als jij denkt dat het toch onmogelijke spirituele onderwerpen zijn, weet ik zeker dat het hele gewone en normale dagelijkse voorbeelden zijn (lekker eigenwijs hè...). Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw gedachten de beschreven voorbeelden bekritiseerd en een (negatieve) waarde meegeeft. Maar dat doet dan jouw gedachten, dat is niet de werkelijkheid... en daar gaat het nu juist over in deze blog. Welk deel van jouw emotie/gedachten is echt en welk deel creëer je zelf?

"Jouw gedachten bepaalt hoelang je boos bent en blijft, niet de emotie zelf"
 

Je gedachten geeft waarde aan jouw gevoel. Jouw gedachten versterkt constant de emotie die je op dat moment voelt. Dit lijkt je automatisch te overkomen, maar dat is niet zo. Het is mooi hoe je hier controle over kunt gaan uitoefenen.

 

Het is een soort visuele cirkel. Zodra er iets in je leven gebeurt wat je niet aanstaat zal je dit emotioneel raken, je wordt boos of verdrietig. Jouw gedachten bepaalt hoelang je boos bent en blijft, niet de emotie zelf. Het zou mooi zijn als juist de emotie zelf weer leidend wordt (deze is altijd maar van korte duur) en niet meer de gedachten die het probleem vaak groter maakt dat het is. Als je dit beheerst kun je sneller en beter een situatie overzien en weer los laten. En je beheerst die, want als kind deed je dit wel/ook al...

Zo werkt het ook bij een depressie, als je er niet aan werkt blijft jouw gedachten je seintjes geven hoe slecht jij je voelt. Soms heb je daarom even een zetje in de goede richting nodig en kun je dingen gaan accepteren zoals ze zijn, je erbij neerleggen dat je de situatie toch niet kunt veranderen. De spreuk; "Mooier kunnen we het niet maken, wel makkelijker" is misschien wel passend hierbij. Al klopt deze natuurlijk niet helemaal, want door een situatie te accepteren en geen extra waarde mee te geven door jouw gedachten, verrijk je natuurlijk wel jouw leven en wordt deze mooier.

 

De kunst is om de emotie die je krijgt bij een moment in je leven er gewoon te laten zijn. Laat de emotie opkomen, onderdruk hem niet, maar kijk er alleen na. Geef hem geen 'kracht' mee door je gedachten! 'Maak' je dus niet boos, woest of enorm verdrietig. Laat de situatie zijn zoals deze is en accepteer hem. Accepteer wat je overkomt, accepteer de emotie en laat de emotie net zo snel weer gaan als dat deze gekomen is. Je bent nu weer vrij in je gevoel (en gedachten) en kunt weer door op je pad.

Voorbeeld: Je gaat naar de film en bij buitenkomst blijkt je fiets te zijn gestolen. Je wordt boos lijkt me? Een te verwachten reactie, maar laat deze emotie net zo snel weer gaan als dat deze is gekomen. Het is toch niet anders, accepteer de situatie en laat het gaan. Het klinkt misschien raar, maar het gaat je daadwerkelijk helpen. Je gaat inzien dat we zelf constant met onze eigen gedachten emoties aan het versterken zijn, je maakt het zelf zwaarder dan het is en dit kun je tegengaan.

Er wordt soms ook vertelt dat alles wat je overkomt niet zomaar is. Alles heeft een doel en is een les die je krijgt aangeboden. Het vormt je tot wie je gaat zijn. Als je dit begrijpt wordt het accepteren van situaties nog makkelijker. Maar ik laat je vrij om deze kennis wel of niet de (h)erkennen. Je hoeft dit niet 'te geloven' om gedachten rondom emoties los te kunnen laten.

 

Je zult nu misschien zeggen: "Ja maar…" of "maar jij weet niet wat ik…" en van dat soort dingen. Maar nu komt het: "Er is geen 'ja maar'… Alles wat je achter 'ja maar' gaat zetten heb je zelf verzonnen, je gedachten versterken je emotie door waarde te hechten aan het tastbare wat jij zelf achter 'ja maar' gaat zetten. Probeer het maar eens en zie wat jouw gedachten met een situatie doet.

Bij 'maar jij weet niet wat ik' gebeurt er ongeveer hetzelfde. Voorbeeld: "Jij weet niet wat ik heb meegemaakt, dat kan ik die ander toch niet vergeven?" Ook dit verzin je zelf, jouw gedachten houden de emotie 'boosheid' in stand, terwijl als je de situatie accepteert voor wat het is, kun je zonder deze versterkte emotie verder leven en door gaan op jouw pad. Het is jouw leven, laat deze niet leiden door, verwijten, boosheid of verdriet.

 

"Of ik nooit meer boos ben? Of ik nooit meer verdrietig ben?" Tuurlijk wel, maar ook ik probeer en kan nog steeds dagelijks mijn lessen leren. Het lukt me wel al best goed om situaties te accepteren voor wat ze zijn. Mocht je dit ook gaan doen of willen proberen zal je zelf merken hoe krachtig je hierdoor wordt en hoe mooi het is om hier 'controle' over te krijgen.  

Misschien zit je nu wel midden in een vervelende periode of ben je depressief en heb je juist het gevoel de grip op alle emoties totaal kwijt te zijn. Ook nu kun je bovenstaande techniek toe gaan passen. Ben je verdrietig? Prima, huilen mag, maar laat daarna het verdriet weer los en blijf er niet in hangen. Ook jij kunt jouw 'problemen' overzien, vaak worden ze minder krachtig als je ze leert te accepteren. En dan bedoel ik niet het verdriet accepteren (want deze is waarschijnlijk versterkt door je gedachten), maar juist de situatie, het onderwerp wat jou verdrietig maakt.

 

Makkelijker gezegt dan gedaan? Misschien wel, maar ik zou het je niet vertellen als ik het zelf niet ondervonden had... En als ik het kan, kan jij het ook. Nog één tip dan? Zie dit bovenstaande niet al een gigantisch moeilijke opgave, want dan maak je jouw 'berg' weer hoger dan deze is, bekijk het juist op een mooie manier. Het is een kennis waar je al lang over beschikt, nu mag je deze enkel tot uitvoer gaan brengen. Als dit dit begrijpt zul je zien dat jouw 'berg' veel minder hoog is dan gedacht en hoe makkelijk het eigenlijk is om dit te doen. Het gaat je helpen, daar ben ik van overtuigd.

© All rights reserved - www.jouwwegnaargeluk.nl - 2019