Gezien worden

Blogboek
'Jouw weg naar geluk'

Reis je met mij mee?

Gezien worden

Voordat je onderstaande tekst leest moet je weten dat ik geen dokter ben, ik ben geen kundig persoon als het om jouw gezondheid gaat. Ik denk alleen, o.a. vanuit eigen ervaring en vanuit gesprekken met mensen om mij heen, wel te weten dat sommige (ondefineerdbare) lichamelijk klachten voortkomen uit onverwerkt verdriet wat je lichaam heeft opgeslagen. Je kunt je lichaam 100% vertrouwen als het gaat om het verwerken van de klachten, doe dit dan ook! Dat is stap 1 bij het verwerken van lichamelijke klachten; 'vertrouw je eigen kunnen en vertrouw je eigen lichaam. Jullie zijn samen een geweldig team!  

Ook sommige grotere fysieke klachten kunnen voortkomen door niet in balans met je lichaam te leven, daar ben ik van overtuigd, maar ik ben niet medisch onderlegd. Ik zal je dus nooit de tip geven om niet naar een dokter te gaan bij lichamelijke klachten, maar onthoud dat je naast de reguliere geneeswereld zelf ook veel kunt doen om sommige klachten te verhelpen of misschien wel te voorkomen. Voor 'stress' (in welke vorm dan ook) gerelateerde klachten is mijn tip dan ook, ga ook altijd opzoek naar de oorzaak ipv alleen de klachten aan te pakken. Deze weg duurt dan misschien langer, maar het biedt vaak wel meer perpectief voor de lange termijn. 


"Vertrouw hier je lichaam ook in, ze zorgt voor je, geef haar dan ook dit vertrouwen."


Je lichaam is eigenlijk één groot foto-/dagboek, alles wat je meemaakt krijgt een plaatsje in je lijf. Dit zijn leuke herinneringen, minder leuke herinneringen en ook verdriet wordt opgeslagen, hoe groot of klein deze ook is. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je letterlijk ziek kunt worden als jouw dagboek overloopt met pijnlijke herinneringen. Een  belangrijke tip die ik ook heb gekregen en graag met jullie wil delen zal ik hieronder proberen uit te leggen.


Misschien is je reactie bij deze onderstaande tekst: 'Ja daar heb ik niks mee!' of 'dat zwerig gedoe ga ik echt niet doen' en dat is prima natuurlijk, je bent gelukkig baas over je eigen lichaam. De strekking van het verhaal is alleen makkelijker dan je denkt en je bent vrij om hier zelf een invulling aan te geven.

Waar het op neerkomt; Als je pijn hebt ervaren in je leven en je hebt hier niet naar willen/kunnen 'kijken' of je hebt jezelf geen tijd hebt gegeven het goed te verwerken, dan zal je lichaam jou elke keer weer die pijn laten ervaren, het wil namelijk 'gezien' worden. Deze onverwerkte herrinneringen kunnen op den duur ook fysieke klachten geven, het is daarom goed om op zoek te gaan naar de oorzaak van jou (stress) klachten, zodat je samen met je lichaam weer in balans kunt komen.


Door het gevoel/het verdriet/de pijn wel de ruimte te geven, te bekijken en te bevoelen, verwerkt jou lichaam deze pijn. Als je deze verwerkingsperiode ingaat zul je merken dat jouw lichaam er zelf voor zorgt dat je het leed aankunt. Hevige pijn zul je dus in meerdere proporties aangeboden krijgen en klein leed zal je misschien na één keer al kunnen verwerken. Vertrouw hier je lichaam ook in, ze zorgt voor je, geef haar dan ook dit vertrouwen.

Ik denk dat we allemaal wel eens meegemaakt hebben dat je plots een herinnering krijgt aangeboden waarvaan je denkt: "waarom deze herinnering nu?..." Ik denk dat je lichaam zo jouw fotoboek blijft ordenen, dag in, dag uit.


Wat als je nu bijvoorbeeld in een mindere peroide zit van je leven en je weet niet zo goed waarom of je bent vaak verdrietig, maar je weet niet wat de reden hiervan is. Het kan best zijn dat je lichaam bezig is met jouw 'dagboek' op orde te brengen maar dat dit niet zo goed lukt. Ze wil 'schoon schip' maken maar daarvoor moet je eerst mee helpen het leed (misschien weet jezelf niet eens welk leed) wat te verzachten waardoor het een plekje kan krijgen. Je kunt jouw lichaam helpen door onderstaande oefening:

Zorg dat je in een rustige omgeving bent en ga lekker zitten of liggen. Maak jezelf rustig (laat de dagelijkse dingen even voor wat ze zijn) en sluit je ogen. Je gaat je nu letterlijk van top tot teen in rust brengen. Mocht je hier wat hulp voor kunnen gebruiken zijn er op het internet ademhalingsoefeningen te vinden die je hierbij kunnen helpen.

Keer nu naar binnen in je lichaam. Mocht je dit voor het eerst doen en niet precies weten hoe het werkt, visualiseer en fantaseer gerust letterlijk over de binnenkant van je lichaam terwijl je als een 'kleine ik' naar binnen gaat. Het is ook niet verplicht om het zweverig te laten zijn, zorg dat je er comfortabel bij voelt, dat is veel belangrijker. Zie er ook zeker de humor van in en er om lachen hoort hier ook bij.


Als je constant gedachten in je hoofd krijgt aangeboden over dagelijkse activiteiten en je hebt het gevoel dat je hierdoor onrustig blijft, laat dit dan gewoon gebeuren, ga het niet uit de weg. Vaak als je er heel even naar 'kijkt' in gedachten gaat het vanzelf weer weg. Je lichaam is nu bezig in verschillende stadia van ontspanning te komen. Als je altijd in de hoogste versnelling hebt geleefd kan het zijn dat je moeite hebt om 'terug te schakelen' maar geef jezelf de tijd om dit toch voor elkaar te krijgen.

Als je rustig bent kun je in gedachten aan je lichaam vragen waar het onderwerp zit in je lichaam wat gezien wil worden. Dit kan letterlijk bijvoorbeeld je maag of je longen zijn. Mocht dit niet lukken kun je ook in je hart beginnen met 'kijken'. Als je in de juiste ontspanning komt neemt je lichaam de regie namelijk automatisch over om je de onderwerpen te laten zien die voor nu belangrijk zijn. En nogmaals; gebruik gerust je fantasie om de drempel naar de juiste ontspanning te verlagen, houdt het simpel en vertrouw je lichaam.

Het kan zijn dat je een onderwerp krijgt aangeboden wat je verdrieting maakt of misschien maakt het je wel heel boos, laat dit gewoon gebeuren, maar blijf in je 'ontspanning' zitten. Laat de emotie opkomen, maar oordeel niet. De emoties die je krijgt aangeboden zijn onderdeel van de verwerking. Door het letterlijk te voelen worden de opgeslagen emoties afgezwakt wat je lichaam en jou ten goede komt. Dit bedoel ik als ik zeg; 'het wil gezien worden'. Hierdoor blijft de herinnering, maar de pijn zal minder zijn. Hoe groot of hoe klein dan ook.

Één tip wil ik je nog meegeven; De opgeslagen emotie in je lichaam hoeft niet heel groot te zijn om toch voor klachten te zorgen. Het kan dus zijn dat je nu denkt: "Ik heb zoiets dergelijks nooit meegemaakt, dus het heeft voor mij ook geen zin om dit traject te starten". Maar het kan zeker geen kwaad om dit wel te doen, misschien komt er alsnog een grote of kleine herrinering naar boven waarvan je zelf niet eens meer wist dat deze er nog zat.

Als je voelt dat deze sessie voor nu genoeg is geweest doe dan niet gelijk je ogen open, je zit namelijk best in een diepe ontspanning. Kom weer even tot rust met je ogen dicht en bedank je lichaam voor de samenwerking. Daarna kun beginnen met je lichaam weer rustig in beweging te brengen. Beweeg je vingers, beweeg je voeten, maak je lichaam weer actief. Als je voelt dat het kan open je rustig je ogen en kom je rustig bij. Evenuteel een groot glas water/thee kan helpen de laatste restjes 'weg te spoelen', water zuivert.

Belangrijk om te weten dat het niet altijd helzelfde zal zijn en misschien lukt het soms ook niet. Je bent bijvoorbeeld toch nog wat te gehaast of misschien bepaald je lichaam wel dat dit nu niet het juiste moment is. Neem er wel even de tijd voor, het kan soms best wel een tijdje duren voordat je in de juiste ontspanning komt. Mocht het voor nu niet lukken laat dat zo zijn, bedank je lichaam voor de tijd en probeer het gewoon een andere keer. Echt waar, het gaat je een keertje lukken en dan is dat bijzonder om mee te maken, hoe verdrietig je er ook van wordt. Het verlossende gevoel daarna (dit kan best pas na een langere peroide zijn) heb jij samen met jouw lichaam voor elkaar gekregen, een hele mooie overwinning dus! Je bent goed opweg om in balans te komen, mijn complimenten!

Je lichaam slaat nu het onderwerp nog steeds op, maar het beladen gevoel (de fysieke pijn) is ervan weg, het krijgt nu eindelijk rust en daarmee je lichaam ook. Zelfs sommige fysieke ongemakken (uitingen van je lichaam) kunnen er door gaan verdwijnen.

Er komen soms dingen naar boven waarvan je niet eens wist dat ze er zaten of misschien zie je de persoon wel die altijd bij je is en je helpt in het dagelijks leven. Misschien helpt hij/zij je nu ook wel de herinneringen aan je te geven om ze 'te zien' of juist je hand vast te houden om samen met jouw de herinnering her te beleven. Alles om het leed te verzachten, dat merk je ook door het opgeluchte gevoel later.

Zie het bouwen van jouw levenspad als een huis. Om deze goed stevig te kunnen bouwen moet de fundering goed zijn. Begin dus met het oplossen van dingen uit het verleden voordat je daarwerkelijk een weg naar geluk aan kunt gaan leggen.

© All rights reserved - www.jouwwegnaargeluk.nl - 2019