Vermoeid

Blogboek
'Jouw weg naar geluk'

Reis je met mij mee?

Vermoeid

Als je lichaam moe is, zo moe dat je hier hinder van ondervind in je dagelijkse bezigheden, dan ben je misschien (bij een normale gezondheid - ik ben geen dokter) al een aantal grenzen van vermoeidheid gepasseerd. Het is nu essentieel dat je aandacht aan jezelf gaat geven. Zorg ervoor dat jij en je lichaam weer één worden en dat je terug in balans komt.

Vermoeidheid hoeft niet alleen maar fysiek te zijn, het is ook mogelijk dat je hoofd overloopt met gedachten waardoor je ook een grote vermoeidheid voelt diep van binnen. Het is belangrijk dat je deze signalen niet negeert, je lichaam heeft nu de rust nodig die ze waarschijnlijk al een tijdje verdient.

"Rust aan je hoofd zorgt ook voor rust in je lichaam."

Als je oververmoeid bent door bijvoorbeeld een depressie of een mindere/drukke periode waar je doorheen gaat, dan is rust essentieel. Je lichaam moet uitgerust zijn om de beklimming uit het dal weer aan te kunnen en de dagelijkse activiteiten weer op te kunnen pakken. De batterij dient weer opgeladen te worden. Maar soms is dat makkelijker gezegt dat gedaan, soms is zelfs je nachtrust pakken al een hele grote opgave. Op deze manier kom je in de bekende visuele cirkel terecht en hoewel je erg je best doet lijkt het wel of je steed minder goed je rust kunt pakken. Komt je dit bekend voor?


Dus met de goed bedoelde tip om goed uitgerust te zijn, ben je wellicht al mee bekend. Maar hoe pak je dat nu aan? Kun je alleen uitrusten door te slapen?

Slapen is zeker een goede manier om uit te rusten, maar teveel slapen maakt je er vaak niet fitter op. Probeer hier een balans in te vinden. Zorg dat je een normaal patroon gaat leven en dat je gezond blijft/gaat eten. Dit zal ook bij iedereen anders zijn, maar minder suikers en meer groenten klinkt alvast als een goed uitgangspunt. Als je namelijk goed voor je lichaam zorgt, doet ze dat ook voor jou.

Het is verstandig om een aantal triggers qua eten zoveel mogelijk te vermijden. (Teveel) caffeïne kan je rusteloos maken en soms geeft dit hartkloppingen. Suiker zit in meer producten dan je misschien denkt, ik ga niet zeggen dat je deze producten niet meer moet eten, maar het is wel verstandig om bijvoorbeeld frisdrank en energiedrank niet meer te drinken.

Suiker zorgt wel voor (tijdelijke) energie, maar dit is niet de juiste energie die jouw lichaam nu nodig heeft. Het verbloemt je vermoeidheid voor nu misschien even (net als caffeïne), maar je lichaam zal alleen maar rustelozer worden. Alcohol kan ook beter vermeden worden, het maakt je negatieve gevoel misschien tijdelijk iets minder heftig, maar dat dit niet de oplossing is voor langertermijn weten we allemaal wel denk ik. Water daarintegen zorgt er letterlijk voor dat je lichaam wordt gespoeld, zorg er daarom voor dat je dagelijks voldoende water drinkt, het helpt je om lichaam te zuiveren.


Verder kun je ervoor zorgen dat je jouw dagelijkse patroon in je leven opnieuw gaat indelen. Rust is nu een belangrijk taak die je hebt om je lichaam weer op niveau te brengen. Verwen jezelf, gun jezelf een dagje sauna of een uitgebreide massage. Het hoeft echt niet duur te zijn, je kunt je ook verwennen met een bewuste douche, spoel letterlijk de dagelijkse activiteiten van je af. Visualiseer/fantaseer dat je jouw gedachten van vandaag letterlijk van je lichaam afspoelt en je zult merken dat dit je helpt. Maar ook een goed boek ipv de tv aan te zetten is een goede manier om je rust te pakken.

Daarnaast zijn er nog twee hele belangrijke dingen; sporten/bewegen en je sociale leven op peil houden. Uitrusten hoeft echt niet alleen slapen te betekeken, bewegen is een prima vorm van je rust vinden. Je hoeft niet meteen te gaan oefenen om een triatlon af te leggen, maar ga lekker de natuur in, loop een blokje om in de buurt. Je ziet nog eens wat en je lichaam kan zijn (negatieve) energie goed kwijt.

En laat die oordopjes trouwens ook maar een keertje thuis, je hoofd heeft al genoeg te verwerken in deze tijd, nu even geen muziek zo kort aan je hoofd. Neem de rust van de omgeving in je op en kijk, voel en luister wat voor moois de natuur je te bieden heeft. Natuurlijk kan muziek je ook helpen, maar ook hiervoor geldt; vindt er een gezonde balans in. 'Rust aan je hoofd' zorgt ook voor rust in je lichaam. 

Zorg ook dat je sociale leven er niet teveel bij inschiet. Je bent wellicht vlug geneigd om feestjes af te zeggen, want waarschijnlijk voel je je prettiger als je alleen bent dan dat je je onder de mensen begeeft. Zorg er echter wel voor dat je van de bank af  komt en naar buiten gaat. Het is belangrijk om dit te doen, je zult merken dat dit op lange termijn echt zijn vruchten afwerpt. En ook hiervoor geldt weer dat het belangrijk is dat je er een balans in vindt. Teveel is nooit goed...

Ik wens je heel veel rust, succes en een mooi sociaal tijd toe!

© All rights reserved - www.jouwwegnaargeluk.nl - 2019